Water besparen

5 fabels over water

Tegenwoordig kun je online een heleboel tips vinden over het drinken van water. Vooral de spannende tips worden vaak snel van elkaar overgenomen, waardoor er nogal wat fabels over water te vinden zijn.

Bronwater is beter dan kraanwater

In Nederland is dat niet waar. De kwaliteitseisen van drinkwater uit de kraan zijn zo hoog, dat kraanwater niet onderdoet voor bronwater. De samenstelling van het water is wel iets anders, maar dat maakt qua gezondheid niet uit. Een bijkomend voordeel van kraanwater: je koopt geen plastic flesje! Door te kiezen voor een herbruikbare drinkfles voorkom je extra plastic afval.

Drink 2 liter water per dag

De hoeveelheid vocht die je nodig hebt varieert per persoon, er is geen standaard die voor iedereen geldt. Als je veel vocht verliest, zal je ook meer moeten drinken. Bijvoorbeeld als je veel in een warme omgeving bent of als je veel sport. Als je minder actief bent hoef je ook minder te drinken. Ook je leeftijd en je lichaamsgewicht hebben invloed op je vochtbalans. Daarom zijn er ook verschillende adviezen te vinden over het drinken van water, van 1,5 tot 3 liter per dag.

Bruisend water is slecht voor je

Over bruisend water bestaan nogal wat fabels. Het zou slecht zijn voor je tanden en je zou er dik van worden. Bieden zijn fabels! De bubbels in het water bestaan uit kleine hoeveelheden koolzuur, dat voor een iets hogere zuurgraad van het water zorgen. Maar door de aanwezigheid van calcium hebben de bubbels geen schadelijke uitwerking op je tanden. Ook dat water een dikwater is, is onjuist. Net als water zonder bubbels, bevat bruisend water geen calorieën. Het kan dus ook geen dikmaker zijn.

Koffie drinken drijft vocht af

Moet je ook steeds naar de wc wanneer je een bakje koffie ophebt? Het lijkt alsof je extra vaak moet plassen. En koffie heeft inderdaad een licht vochtuitdrijvend effect. Maar het zorgt er niet voor dat je extra vocht kwijtraakt. Je mag al je kopjes koffie dus gewoon optellen bij je totale hoeveelheid water die je drinkt.

Je kunt eindeloos water drinken

Water drinken is goed voor je, maar het moet niet teveel zijn. Als je echt teveel vocht binnenkrijgt, ligt een watervergiftiging op de loer. Je hebt dan te weinig natrium in je bloed, wat kan zorgen voor misselijkheid, hoofdpijn en braken. Als leidraad kun je je dorstgevoel aanhouden, als ook de omstandigheden tijdens een dag. Drink extra als het warm is en als je veel gaat inspannen. Mocht je onverhoopt toch oververhit raken, zorg dan dat je wat zout in je water doet, zodat je natriumgehalte weer op peil raakt.

Vond u dit artikel nuttig?

Bedankt voor het delen van uw feedback.